Kokbok för färgstarka företag av Britt-Marie Norrblom, Sibylle Wenne och Gunilla Ysberg

Den här lilla "kokboken" fick jag av min goda vän Sibylle Wenne som är en av författarna. Vi träffades på ett seglarläger på Isle of Wight sommaren 1970 och har umgåtts oregelbundet sedan dess. Sibylle har ägnat stor del av sin karriär åt varumärkesfrågor och Corporate Identity, och nu tyckte hon väl att mitt "varumärke" som författare behövde putsas upp lite.
Omslaget är passande färgstarkt: En röd chilifrukt med liten knorr som centralmotiv på vit bakgrund med starkt ljusgrön ram.  Författarna kallar sitt alster kokbok, och sina råd recept, men det är givetvis metaforiskt. Många recept hinns med, och som ingredienser ingår alla de faktorer man bör väga in när man ska formulera planerna för sitt nystartade företag. 
 
Första delen handlar om att bli tydlig. Det blir man genom att noga tänka efter vilken nytta företaget ska göra, och varför det egentligen ska finnas till. Receptet för mission (existensberättingande) kokas ihop av fem ingredienser, sedan handlar nästa avsnitt om att formulera sin affärsidé. Vad är unikt med just din idé, var gör att kunden väljer att köpa din produkt eller tjänst i stället för någon annans? Begreppet USP, Unique Selling Point, förklaras liksom vikten av att ha en tydlig vision av vad företaget ska uppnå. Mycket handlar om ledarskap, att bli en attraktiv arbetsgivare som " får medarbetarna med på tåget". (Inte riktigt relevant för mig som ensam skribent.)
Behovet av omvärldsanalys tas upp, och den franske poeten Paul Valéry citeras. Redan 1932 formulerade han en fras som fortfarande stämmer: "The problem with our times is that the future is not what it used to be."  Hur framtiden blir vet ingen säkert, men prognoser och trendspanare finns... Sannolikt kommer ännu färre att orka läsa fysiska böcker. Frågan är om ens författarskrivna ljudböcker kommer finnas - snart kanske alla berättelser är AI-genererade?
 
Andra delen handlar om att bli synlig. En viktig del i det är kommunikationsstrategi och aktivitetsplan för marknadsföring. Det talas också om sinnesmarknadsföring. 
Det fick mig att tänka på ett föredrag på Swedish Writers Festival där en amerikansk författare berättade att hon anställt en litteraturstudent som Social Media Manager. Den senaste romanen marknadsfördes huvudsakligen på nätet. Den hade tre huvudpersoner som fått varsin distinkt färg som avspeglade deras karaktär. De tre färgerna fanns på bokomslaget och i all marknadsföring. Med varje bokpaket skickades ett cerat, ett doftljus eller någon annan liten present i en av huvudpersonernas färg och doft. Köparna uppmuntrades att lägga upp videofilmer av sig själva då de packade upp bokpaketen på sociala media. Stor succé! Spännande att se vilken present ditt paket innehåller. Och kul att vara del av en marknadsföringskampanj för en populär bok!
 
Sista delen handlar om att bli framgångsrik.  Kontentan är att om man lyckas bli tydlig och synlig, så blir man också framgångsrik. Om man arbetar hårt mot sina mål, har modet att satsa helhjärtat och verkligen tror på det man gör - så kommer man att lyckas. Låter betryggande!
Boken avslutas med en sektion där man kan fylla i sina egna recept på vägen mot den smakliga framgångsmåltiden.
 
Häromdagen läste jag om hur brittiska hovet framgångsrikt förbättrat Drottning Camillas varumärke. Från att ha varit prins Charles hatade älskarinna har hon nu stigit upp till att bli nationens stöttepelare när andra medlemmar av kungahuset är sjuka. Inte illa! 
 
Varumärken är idag viktigare än man kanske tänker på. Vilka känslor varumärket väcker verkar ibland vara viktigare än produkten. Vad vore t.ex. Caia cosmetics utan Bianca Ingrosso? Böcker säljs i miljonupplagor bara på författarnamnet - trots att den 15:e eller 25:e boken av de högproducerande författarna i sanningens namn inte är så fantastisk.
Att marknadsföra sig är verkligen inte lätt, men jag har fått en del att tänka på!